Server4all

בדיקת מהירות גלישה

בדיקת מהירות גלישה

סיבות לבעיות במהירות הגלישה

למרבה הצער, ישנן סיבות רבות מאוד למהירות הגלישה האיטית בפועל, ולא כולן תלויות דווקא במי שמספק לך את החיבור לרשת. הגורמים הנפוצים ביותר לגלישה איטית במחשבים אישיים הם:

  • עומס על שרת הספקית או תקלה בשירות
  • עומס על קו התשתית שמסופק לך (ADSL בבזק, כבלים בהוט)
  • ריבוי משתמשים בפס התקשורת אליו אתה מחובר
  • איטיות המחשב האישי
  • בעיה בראוטר, במודם או בשאר רכיבי התקשורת המחוברים למחשב
  • עומס משתמשים ברשת הישראלית או העולמית

מהירות הגלישה היא, אם כן, נתון שמשתנה בלי הרף, כמעט בכל שנייה. לא תמיד ניתן להשפיע או לשנות את המהירות, אך ישנן דרכים לבדוק אותה ולהבין מה מקור הבעיה: בדיקת מהירות גלישה באינטרנט, שנמשכת פחות מדקה, תוכל להציג לך תמונה רחבה יותר של הבעיה.

אתרים המציעים בדיקת מהירות גלישה באינטרנט בחינם

ישנם אינספור אתרים המציעים לך לבדוק את מהירות הגלישה במחשב האישי, ומעניקים לך תמונה מלאה על כל נתוני הגלישה (אליהם נגיע מייד). בין האתרים הללו נמצאים גם אלו של ספקיות האינטרנט, אך כאן חשוב להדגיש: הבדיקה באתר הספקית פחות אפקטיבית.

מדוע? במהלך הבדיקה, הנתונים עוברים מהמחשב אל השרת של ספקית האינטרנט ומשם אל שרת האתר שמבצע את הבדיקה. במקרה של הספקית, השרת שלה ושל האתר בו מבוצעת הבדיקה זהֵה (האתר יאוחסן מן הסתם על השרת השייך לספקית) ולכן המהירות שתוצג תהיה לרוב גבוהה מהמהירות בפועל.

מומלץ לבצע בדיקת מהירות גלישה באינטרנט באתרים ניטרליים, משום שהם יציגו את התמונה הנכונה ביותר. אך אילו נתונים מציגים אותם אתרים? מהירות הורדה (Download), מהירות העלאה (Upload) ופינג (Ping). מייד תבין מה הפירוש של כל אלו.

החשוב ביותר: בדיקת מהירות הורדה

המהירות שמעניינת את הגולש יותר מכל היא למעשה מהירות ההורדה – המהירות שבה יוכל 'להוריד' אל המחשב קבצים שנמצאים באינטרנט. עם זאת, הנתונים שמוצגים באתרי הבדיקות אינם מבטאים באופן ישיר את רוחב הפס שבו אתה משתמש, ולכן חשוב לדעת כיצד לתרגם אותם למהירות שאתה מכיר:

רוחב הפס (החבילה שרכשת מספק האינטרנט) מהירות ההורדה (זו שמוצגת בבדיקה)
750 קילובייט לשנייה  (KB/S) 93 קילובייט לשנייה
1.5 מגה בייט לשנייה (MB/S) 187 קילובייט לשנייה
2 מגה בייט לשנייה 250 קילובייט לשנייה
2.5 מגה בייט לשנייה 312 קילובייט לשנייה
3 מגה בייט לשנייה 375 קילובייט לשנייה
4 מגה בייט לשנייה 500 קילובייט לשנייה
5 מגה בייט לשנייה 625 קילובייט לשנייה
6 מגה בייט לשנייה 750 קילובייט לשנייה
7 מגה בייט לשנייה 875 קילובייט לשנייה
8 מגה בייט לשנייה 1 מגה בייט לשנייה
10 מגה בייט לשנייה 1.25 מגה בייט לשנייה
12 מגה בייט לשנייה 1.5 מגה בייט לשנייה
15 מגה בייט לשנייה 1.875 מגה בייט לשנייה

אם בחישוב הזה, מהירות ההורדה נמוכה עד 10% מרוחב הפס עליו מצהירה חבילת הגלישה, מצבך טוב והחיבור תקין. אם המהירות נמוכה מזה, מסתבר שאתה נהנה מגלישה איטית יותר ממה שאתה משלם עליה.

גם נתוני ההעלאה חשובים כדי להבין את קצב הגלישה, אך כאן מדובר בנתונים נמוכים בהרבה (לפחות בישראל, בשל עניינים טכניים כאלו ואחרים). באופן כללי, מהירות ההעלאה תהיה כעשירית ממהירות ההורדה

נתון נוסף שיעניק מושג לגבי מהירות החיבור שלך, הוא הפינג (Ping). נתון זה מדווח למעשה על המהירות בה מגיב שרת או אתר לבקשה ששולח המחשב שלך (כמו פינג פונג, ומכאן שמו). כך, תוכל לדעת שהחיבור תקין ומהי מהירות שליחת וקבלת הנתונים שלו:

  • בשליחה לאתרים קטנים או כאלו שנמצאים מעבר לים, פינג תקין הוא בין 100 ל-200 מילי שניות (ms)
  • בשליחה לשרת הספקית, הזמן התקין הוא 15-30 מילי שניות
  • בשליחה לאתרים גדולים, הפינג צריך להגיע עד 80 מילי שניות

אז מה עושים?

התשובה לשאלה הזו, שהיא אולי החשובה ביותר בהקשר זה, תלויה בממצאים שברשותך, או במילים אחרות, בסיבה לקצב הגלישה האיטי. כדי לאתר את מקור הבעיה, עליך לבצע בדרך כלל חמישה צעדים:

  1. כבה את כל היישומים המשתמשים ברשת לפני שתריץ את בדיקת מהירות הגלישה (השיטה הטובה ביותר לכך היא פשוט להפעיל את המחשב מחדש). אם הנתונים עדיין לא משביעי רצון, עבור לשלב הבא...
  2. בדוק את מהירות החיבור על מחשב אחר. אם השיפור משמעותי, סימן שהמחשב המקורי שלך הוא הסיבה לבעיה. אם עדיין מדובר בקצב גלישה איטי מהרצוי, עבור לשלב הבא...
  3. נסה להתחבר אל הרשת בחיבור קווי – אם המחשב הנבדק מחובר לרשת אלחוטית, חבר אותו ישירות אל המודם או הראוטר ובדוק שוב את הנתונים. אם הנתונים עדיין נמוכים, או שאתה כבר מחובר מבעוד מועד בחיבור קווי לרשת, עבור לשלב הבא...
  4. פנה אל שירות הלקוחות של הספקית וחברת התשתית שלך והסבר להם את המצב. יחד איתך הם יעשו בדיקת מהירות גלישה באינטרנט וקרוב לוודאי יפתרו את הבעיה לחלוטין.